Privacyreglement
Dit is het Privacyreglement van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen (‘NFBK’). Het NFBK is een samenwerking tussen Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (‘SVn’) en Stichting OpMaat (‘OpMaat’). Jouw persoonsgegevens worden door beide organisaties verwerkt.
Wij vinden de bescherming van jouw persoonsgegevens belangrijk en gaan daar dan ook zorgvuldig mee om. In dit Privacyreglement informeren wij je over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij kunnen de persoonsgegevens van de volgende personen verwerken:
- personen die aan een bedrijf verbonden zijn waar wij een transactie mee willen aangaan, zoals contactpersonen, vertegenwoordigers en Uiteindelijk Belanghebbenden (‘UBO’) van verkopers van grond/ontwikkelaars (‘ontwikkelaar’);
- (potentiële) consument-kopers en hun eventuele vertegenwoordigers;
- medewerkers of contactpersonen van organisaties die betrokken zijn bij de uitvoering van de KoopStart-regeling van het NFBK, zoals makelaars, notarissen, taxateurs;
- bezoekers van de website NFBK.nl;
- overige personen waarmee wij contact onderhouden.
Doeleinden: waarvoor verwerken wij jouw persoonsgegevens?
- Het aangaan, uitvoeren en beheren van de transactie met de ontwikkelaar
Indien een ontwikkelaar in aanmerking wil komen voor de KoopStart-regeling van het NFBK, zijn contactgegevens nodig van de persoon met wie wij namens de ontwikkelaar contact (kunnen) onderhouden, denk aan je naam, e-mailadres en accountgegevens.
Daarnaast zijn wij verplicht onderzoek te doen om te beoordelen of wij een transactie mogen aangaan met een ontwikkelaar/rechtspersoon. In dat kader verwerken wij persoonsgegevens van de vertegenwoordiger(s) en de UBO('s) van de ontwikkelaar om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen. Denk daarbij o.a. aan naam, geboortedatum en woonland. Ook kunnen wij vragen om een afschrift van een legitimatiebewijs van de vertegenwoordiger en/of UBO. In dat geval is het verzoek het BSN op het legitimatiebewijs door te halen. Wij kunnen ook (persoons)gegevens van de (vertegenwoordiger, bestuurder en UBO van de) ontwikkelaar verwerken die van anderen worden verkregen, bijvoorbeeld door raadpleging van het handels- en UBO-register van de Kamer van Koophandel. De overeenkomsten met de ontwikkelaar, zoals de Koopovereenkomst, worden digitaal ondertekend via het platform Signhost. Zonder de persoonsgegevens kunnen wij geen (Koop)overeenkomst met de ontwikkelaar aangaan en deze niet beheren.
De noodzakelijke documenten en persoonsgegevens leggen wij vast in een dossier. De gegevens in het dossier gebruiken wij om de ontwikkelaar goed van dienst te kunnen zijn, om contact met de ontwikkelaar te onderhouden, eventuele vragen te beantwoorden en om de KoopStart-regeling en de overeenkomst waarbij de ontwikkelaar partij is, te kunnen uitvoeren. Afspraken die wij met de ontwikkelaar maken, zoals in (telefoon)gesprekken en chats, kunnen ook worden opgenomen ter vastlegging of als bewijsvoering. - Het aangaan en beheren van de relatie met de koper
Als je als consument-koper in aanmerking wilt komen voor de KoopStart-regeling van het NFBK, zijn persoonsgegevens van jou nodig. De persoonsgegevens die nodig zijn voor het sluiten van de overeenkomsten, zoals de Koopovereenkomst Koopstart, worden door de ontwikkelaar of makelaar bij jou uitgevraagd en vervolgens aan ons verstrekt. Het gaat daarbij o.a. om jouw personalia, accountgegevens, het bouwnummer, kadastrale gegevens en de koopsom. Daarnaast checken wij of je voldoet aan de leeftijds- en inkomenseis. Via het platform Datakeeper vragen wij je om personalia (leeftijd en inkomen) aan te leveren, zodat wij kunnen beoordelen of je aan de voorwaarden van de KoopStart-regeling van het NFBK voldoet. De overeenkomsten worden digitaal ondertekend via het platform Signhost.
De noodzakelijke documenten en persoonsgegevens leggen wij vast in een dossier. De gegevens in het dossier gebruiken wij om je goed van dienst te kunnen zijn, om contact met je te onderhouden, eventuele vragen te beantwoorden en om de KoopStart-regeling en de overeenkomst waarbij jij partij bent te kunnen uitvoeren. Afspraken die wij met je maken, zoals in (telefoon)gesprekken en chats, kunnen ook worden opgenomen ter vastlegging of als bewijsvoering. - Het voorkomen en onderzoeken van fraude
Jouw persoonsgegevens kunnen ook worden verwerkt om fraude te voorkomen en te onderzoeken. Wij controleren onder meer of de UBO van de ontwikkelaar een ‘Politically Exposed Person’ is (PEP-toets) en of de UBO of vertegenwoordiger op een sanctielijst is opgenomen (Sanctie-toets). Ook kunnen wij openbare bronnen raadplegen, zoals openbare registers, kranten en het internet. Hiermee willen wij jouw en onze belangen en die van de financiële sector beschermen.
Daarnaast kunnen wij incidentenregisters en waarschuwingssystemen van de financiële sector raadplegen (Waarschuwingssysteem) en (persoons)gegevens vastleggen die ook voor andere deelnemers opvraagbaar zijn. Het geheel aan verwerkingen ten aanzien van het Waarschuwingssysteem waaraan wij deelnemen heeft tot doel het ondersteunen van activiteiten gericht op het waarborgen van de veiligheid en de integriteit van de financiële sector. Wij houden ons daarbij aan het Protocol Incidenten waarschuwingssysteem Financiële Instellingen waarin de regels en waarborgen zijn vastgelegd voor de verwerkingen in het Waarschuwingssysteem. Meer informatie hierover vind je via het Protocol Incidenten waarschuwingssysteem Financiële Instellingen.
Indien de (persoons)gegevens in het UBO-register niet overeenkomen met de (persoons)gegevens waarover wij beschikken (zie onder 1), dan zijn wij verplicht daarvan melding te doen bij de Kamer van Koophandel. - Het voldoen aan wettelijke verplichtingen
Wij verwerken jouw persoonsgegevens ook om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Op grond van wet- en regelgeving moeten wij bepaalde persoonsgegevens bijvoorbeeld vastleggen en soms ook verstrekken aan instanties of toezichthouders, bijvoorbeeld de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook moeten wij persoonsgegevens bewaren conform wettelijke bewaartermijnen. - Nieuwsbrieven en contact
Als je de nieuwsbrief bij ons aanvraagt of middels het contactformulier contact met ons opneemt of als wij op een andere wijze contact met jou onderhouden, zijn persoonsgegevens van jou nodig. Zo vragen wij jouw e-mailadres om de nieuwsbrief toe te kunnen sturen en jouw naam en e-mailadres voor het beantwoorden van vragen en/of om contact met je te onderhouden. De noodzakelijke persoonsgegevens leggen wij vast. Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kan je je altijd afmelden via de link in de nieuwsbrief. - Statistieken en rapportages
Wij kunnen jouw persoonsgegevens gebruiken voor statistische- en/of rapportagedoeleinden. In dit verband worden de persoonsgegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd. Wij hebben onder meer een rapportageverplichting richting het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over de voortgang van het NFBK. - Het ontwikkelen en verbeteren van onze producten en diensten
Om je goed van dienst te blijven, zijn wij voortdurend bezig met de ontwikkeling en verbetering van onze producten en diensten, bijvoorbeeld door middel van klantonderzoek. Soms worden hiervoor persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld als je een vraag stelt over de KoopStart-regeling van het NFBK. Ook kunnen wij (telefoon)gesprekken opnemen voor kwaliteitsbewaking en trainings-, coachings- en beoordelingsdoeleinden.
Onze website NFBK.nl maakt gebruik van noodzakelijke- en statistische cookies. Daarnaast maken wij bij het versturen van nieuwsbrieven gebruik van web beacons. De web beacon technologie is vergelijkbaar met die van cookies en stelt ons in staat om de effectiviteit van onze nieuwsbrieven te analyseren. We houden bij hoeveel personen de nieuwsbrief openen, hoe laat ze dat doen en welke artikelen ze aanklikken. Lees meer over het gebruik van cookies en het gebruik van web beacons in de Cookieverklaring. - Het uitvoeren van promotie- en marketingdoeleinden
Wij kunnen ook persoonsgegevens verwerken voor marketingactiviteiten. Je kan bijvoorbeeld per post, telefoon of e-mail worden geïnformeerd over (soortgelijke) producten en diensten van het NFBK. Voor sommige marketingactiviteiten is jouw voorafgaande toestemming vereist. Wil je niet (meer) benaderd worden voor marketingactiviteiten, dan kan je altijd contact met ons opnemen. Onze contactgegevens vind je onderaan dit Privacyreglement. - Het aangaan en beheren van een relatie als leverancier of andere zakelijke niet-klantrelatie
Ook als je als individu of als vertegenwoordiger van een bedrijf contact met ons hebt in hoedanigheid van een (potentiële) leverancier, samenwerkingspartner of in verband met een andere zakelijke niet-klantrelatie, verwerken wij jouw persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens om contact met je te onderhouden, waaronder gespreksverslagen, of om een overeenkomst met jou of jouw bedrijf aan te gaan. Naast persoonsgegevens die je zelf aan ons verstrekt kunnen wij persoonsgegevens raadplegen uit openbare bronnen, zoals het handelsregister of zakelijke sociale media.
Welke grondslagen hebben wij voor de verwerking van jouw persoonsgegevens?
Wij verwerken jouw persoonsgegevens op basis van (tenminste) één van de volgende verwerkingsgrondslagen:
- de verwerking is toegestaan op basis van jouw toestemming. In die gevallen heb je altijd het recht jouw toestemming in te trekken ten aanzien van toekomstige verwerkingen;
- de verwerking is noodzakelijk voor de totstandkoming en/of de uitvoering van een overeenkomst met jou;
- de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een van onze wettelijke verplichtingen;
- de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang van ons of van een derde. Dit doen wij alleen als het gerechtvaardigd belang zwaarder weegt dan jouw privacybelangen. Denk daarbij aan:
- de totstandkoming en/of de uitvoering van een overeenkomst met het bedrijf dat jij vertegenwoordigt;
- het tegengaan van fraude en het waarborgen van de veiligheid en integriteit van de financiële sector;
- het voldoen aan onze zorgplichten;
- het verbeteren van onze producten en diensten, kwaliteitsbewaking en voor trainings-, coachings- en beoordelingsdoeleinden;
- het afhandelen van klachten, het onderbouwen van gerechtelijke procedures en het vastleggen van of bewijsvoering over gemaakte afspraken;
- het uitvoeren van marketingactiviteiten;
- het anonimiseren van persoonsgegevens ten behoeve van o.a. statistieken en rapportages.
Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
In bepaalde situaties kunnen jouw persoonsgegevens worden gedeeld met andere partijen dan SVn en Opmaat, zoals:
- derde partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van de Koopstart-regeling van het NFBK, zoals de betrokken notaris, taxateur en makelaar. Deze partijen krijgen toegang tot de informatie en documentatie die zij nodig hebben om hun werkzaamheden binnen het NFBK uit te voeren. In dat kader kunnen wij ook accountgegevens van deze derde partijen verwerken. Lees meer hierover onder de doeleinden onder 1 en 2;
- toezichthouders en andere bevoegde organen, zoals de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Kamer van Koophandel. Lees meer hierover bij de doeleinden onder 3 en 4;
- het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (op basis van geanonimiseerde gegevens). Lees meer hierover onder de doeleinden onder 6;
- derde partijen die wij als opdrachtnemers inschakelen voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden, bijvoorbeeld de leverancier van het platform dat de KoopStart-regeling binnen het NFBK ondersteunt en de leverancier voor het uitvoeren van klantonderzoek. Lees meer hierover bij de doeleinden 7 en 9;
- in verband met onze gebruikelijke bedrijfsvoering kunnen persoonsgegevens onder omstandigheden ook worden gedeeld met verzekeringsmaatschappijen, (zakelijke) partners, juridische, financiële en strategische adviseurs, accountants, auditors, rechtbanken, geschillencommissies, leveranciers of wederpartijen en hun zakelijke adviseurs en dienstverleners.
Indien wij persoonsgegevens doorgeven aan een ontvanger buiten de Europese Economische Ruimte (EER), dan nemen wij passende maatregelen zodat de doorgifte voldoet aan de AVG. Dit betekent dat de doorgifte van persoonsgegevens aan ontvangers buiten de EER alleen wordt verricht als: - een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie bestaat, waaruit blijkt dat het betreffende land of gebied een passend beschermingsniveau biedt;
- passende waarborgen voor de bescherming van jouw persoonsgegevens zijn getroffen, zoals bindende bedrijfsvoorschriften of een overeenkomst op basis van door de Europese Commissie goedgekeurde standaardbepalingen; of
- er een andere rechtmatige uitzonderingsgrond is om jouw persoonsgegevens te mogen doorgeven.
De landen waarvoor een adequaatheidsbesluit bestaat, worden genoemd op de website van de Europese Commissie. Voor zover wij jouw persoonsgegevens doorgeven aan een ontvanger buiten de EER, kan je een kopie van de passende waarborgen opvragen als onderdeel van jouw recht op inzage. Waar mogelijk geldt dit ook bij de uitzonderingsgronden.
Hoe beveiligen wij jouw persoonsgegevens?
Wij treffen passende technische en organisatorische maatregelen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Bijvoorbeeld door medewerkers alleen toegang te verlenen tot de persoonsgegevens die zij voor hun werkzaamheden nodig hebben. Ook hebben onze medewerkers een geheimhoudingsplicht. Wij werken alleen samen met opdrachtnemers (verwerkers) die eveneens passende beveiligingsmaatregelen treffen om jouw persoonsgegevens te beschermen.
Hoelang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor wij de persoonsgegevens hebben verzameld. Hierbij houden wij ook rekening met onze wettelijke bewaarverplichtingen, voor zover daarvan sprake is.
Wat zijn jouw rechten?
Je hebt verschillende rechten ten aanzien van jouw persoonsgegevens:
-
recht op inzage: het recht om uitsluitsel te krijgen over de vraag of wij persoonsgegevens over jou verwerken en, wanneer dat zo is, inzage te krijgen in die persoonsgegevens;
-
recht op rectificatie: het recht om onjuiste persoonsgegevens over jou te laten rectificeren;
-
recht op verwijdering (recht op vergetelheid): het recht om persoonsgegevens over jou te laten verwijderen;
-
recht op beperking van de verwerking: het recht om de verwerking van jouw persoonsgegevens te laten beperken;
-
recht op gegevensoverdraagbaarheid: het recht om jouw persoonsgegevens te laten overdragen aan een andere organisatie in een gestructureerde, gangbare en machine-leesbare vorm;
-
recht op bezwaar: het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens, om redenen die verband houden met jouw specifieke situatie; en
-
recht op het intrekken van toestemming: het recht om toestemming in te trekken, voor zover wij de verwerking van persoonsgegevens op toestemming baseren. Wanneer toestemming wordt ingetrokken, tast dit de rechtmatigheid van de verwerking tot het moment van intrekken niet aan.
Je kunt een verzoek om jouw rechten uit te oefenen schriftelijk aan ons sturen via de in dit Privacyreglement opgenomen contactgegevens.
Op basis van de toepasselijke privacy wet- en regelgeving gelden er verschillende voorwaarden, beperkingen en uitzonderingen op genoemde rechten. Wij beoordelen per specifiek geval of daarvan sprake is. Er kan bijvoorbeeld een (wettelijke) bewaartermijn van toepassing zijn, waardoor wij jouw persoonsgegevens nog niet mogen verwijderen.
Verwijzingen en links
Voor zover op onze website links naar andere externe websites worden vermeld of er vanaf externe websites naar de website wordt verwezen, is dit Privacyreglement niet van toepassing op die websites. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van die websites en de manier waarop daar met jouw persoonsgegevens wordt omgegaan. Wij adviseren je altijd te controleren op welke manier deze websites met jouw persoonsgegevens omgaan.
Vragen of klachten?
Als je een vraag of klacht hebt over dit Privacyreglement of over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens, kunt u contact opnemen met:
Stichting Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten
T.a.v. Privacy Officer
Postbus 40
3800 AA Amersfoort
088 253 9400
privacy@svn.nl
Voor vragen of klachten omtrent de verwerking van jouw persoonsgegevens binnen het NFBK kun je ook terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming van SVn. Deze is te bereiken via FG@svn.nl. Vermeld bij vragen en/of klachten dat deze zien op de verwerking van jouw persoonsgegevens binnen het NFBK.
Je hebt daarnaast ook het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of deze voor te leggen aan de bevoegde rechter. Wij wijzen je erop dat de Autoriteit Persoonsgegevens jouw klacht pas in behandeling neemt nadat je jouw klacht eerst met ons hebt gedeeld. Als je in een andere EU-lidstaat woont, kan je ook een klacht indienen bij jouw plaatselijke privacy toezichthouder.
Wijzigingen van het Privacyreglement
Wij kunnen dit Privacyreglement eenzijdig aanpassen. Raadpleeg daarom regelmatig het Privacyreglement op onze website. Hier vind je altijd de meest recente versie.
De laatste versie van dit Privacyreglement is gepubliceerd op 2 juni 2025 (Versie 1.2).
Copyright SVn 2025, alle rechten voorbehouden. Geen gebruik zonder schriftelijke toestemming SVn.